Framtiden är nu - med Augmented Reality!

Framtiden är nu - med Augmented Reality! bild

AR – eller förstärkt verklighet som är det svenska begreppet, har börjat genomsyra vår vardag. Snapchat, Pokémon Go, Facebook osv. Men vad är egentligen möjligheterna för företag med denna hypade teknik? Och hur kan du använda tekniken inom ditt område?

När möjligheterna är oändliga och det är bara fantasin som sätter gränserna kan det vara bra med praktiska exempel, Automation Region har samlat exempel från alla hörn både geografiskt och per applikation.

“Jag hör och jag glömmer. 
Jag ser och jag kommer ihåg. 
Jag gör och jag förstår.” 

Det ligger ett stort värde i att kunden själv får chans att interagera med en produkt mer än att bara känna och klämma. Att även få tillfälle att öppna upp den och se hur den ser ut inuti gör att man får större förståelse för hur den fungerar. 

Vi hjälper företag att bygga och utföra augmented reality system för allt från förebyggande underhåll till marknadsföring/sälj.

Underhållsinstruktioner kan flytta ut ur pärmarna och hämtas direkt från underhållssystemet för att sedan visas direkt på rätt maskin anpassat för rätt person.

Föreställ dig att du vill köpa en ny soffa, men att du är osäker på storleken eller färgen. Med hjälp av AR-tekniken kan du enkelt placera ut denna soffa i ditt eget hem, utan att behöva lyfta ett finger. Eller ja, ett finger behövs väl. För att styra din smartphone eller platta så klart. Men mer krävande än så är det inte. 

Ett annat exempel skulle kunna vara att du har ett företag som ligger mitt ute i bushen där en av era tunga maskiner helt plötsligt stänger ned sig. Istället för att behöva lägga extra omkostnader på att skicka ut en expert till området så kan personalen som redan är på plats med hjälp av en platta få all information de behöver för att kunna fixa problemet på egen hand. 

Framtiden förutspås vara ytterst ljus och det satsas stora pengar på tekniken. Att använda AR som ett verktyg skapar wow-känsla, engagemang och framförallt tillväxt. Och att ha gått från att vara ett redskap för NASA och amerikanska flygvapnet till att ha hamnat i allas våra händer i form av appar och annonser på våra smartphones är futuristiskt och en rätt big deal. Detta är framtiden, och den är här. Nu!

Vill du ha konkreta tips och insikter som kommer påverka hur du kan jobba med Augmented Reality? 

Kontakta fredrik.jakobsson@mindflower.se, Head of AR & 3D