Blueair kundcase

Augmented Reality säljstöd
Kund:  Blueair AB
Produkttyp:  Augmented Reality applikation där appen lägger på animeringar och illustrationer över realtidsflödet från kamera
Utfört:  2017

Till alla våra kundcase

Utmaning 

Luftrenarna är inkapslade så att man inte utifrån kan se hur luftflödet strömmar inne i produkterna. I kommunikationen med kunden ville därför Blueair ha ett smidigt sätt att tydligt visa tekniken och dess funktioner. Man ville skapa en bättre förståelse för tekniken som inte syns och därmed effektivisera säljprocessen hos respektive återförsäljare.

FactsImage

Lösning 

Vi utvecklade en app där verkligheten mixas med virtuell verklighet, så kallad Augmentet Reality. I mötet med kunden i butiken filmar återförsäljaren med sin smartphone eller padda produkten som kunden är intresserad av. Appen känner igen produkten via en "markör", en objekt- och lägesreferens. Appen lägger sedan på animeringar och illustrationer över realtidsflödet från kameran.  På så sätt visualiseras insidan och på skärmen ser kunden tekniska lösningar, luftflöden, prestanda, etcetera. Så länge kameran har kontakt med markören kan återförsäljaren visa upp produkten från olika vinklar. Animeringarna följer kamerarörelsen och visas från rätt vinkel. En pedagogisk finess.

Responsen är överväldigande. Jag har nyss kommit hem från Shangahi och Peking där appen med augmented reality används i butikerna. Butiksäljarna är överlyckliga. De har aldrig sett något liknande - många gånger blir presentationerna en tipping point i försäljningen. Man pratar om en wow-känsla, dels över att virtuellt få se in i produkten som de fysiskt har framför sig, och dels för att få uppleva något helt nyt i presentationsväg. Appen är också revolutionerande på mässor. Besökarna stannar till, tittar och vill interagera. Vi har haft hela delegationer i montern där alla vill testa appen och uppleva insidan av våra produkter. Eftersom Blueair förknippas med teknologiskt ledarskap så förstärks den känslan, och vårt varumärke, av att vi använder augmented reality i mötet med kunder och butikssäljare.

- Henrik Fernsund, Brand Manager