Senseair kundcase

Effektiviserad säljprocess
Kund:  Senseair
Produkttyp:  Applikationsutveckling säljstödapp
Utfört:  2018

Till alla våra kundcase
Utmaning
 
Senseair säljer avancerade sensorer för luft och gas. Nyligen stod man inför ett skifte i sin försäljningsprocess. Från att tidigare närmat sig kunden utifrån komponentnivå ville man istället utgå från fem övergripande plattformar. En metodik som kräver mindre ingenjörskunskaper hos både kund och säljare. Senseair ville styra kunddialogen på t.ex. en mässa genom att steg för steg utreda kundens behov.
FactsImage

Lösning

Mindflower tog fram en säljstödsapp där säljaren tillsammans med monterbesökaren/kunden börjar med att välja plattform. Valet beror på vad som är mest intressant för kunden: Storlek, Tålighet, Flexibilitet, Batteridrift eller Upplösning. Valet leder till ytterligare val utifrån kundens olika behov och slutligen till hur kunden vill köpa produkten, som lös komponent, monterad på kretskort eller inbyggd i låda.


Eftersom kunddialogen är styrd missar säljaren ingenting. Kunden får en pedagogisk och snabb orientering av hur Senseair matchar deras specifika behov. Efter avslutad demo får säljaren ett mejl med valen som gjordes och som sedan tjänar som underlag vid uppföljningen med kunderna.

Vi hade rekordmycket folk i vår monter i Nurnberg, besökarna gillade verkligen appen,  liksom våra säljare. Tiden för besökaren i montern får inte bli för lång, det gör oss ineffektiva och skrämmer även bort andra besökare. Med appen kan vi snabbt lotsa besökaren fram till lämplig lösning.

- Staffan Ehde, Marketing & Events